Fonologija (gr. phone – garsas, logos – mokslas), jos tikslas – nustatyti fonetinių (fonetika – kalbos garsai) elementų funkcionavimą kalboje. Pagrindinę fonologinės sistemos dalį sudaro fonemos (garsai), vartojamos žodžiuose. Fonologiniai sutrikimai apibūdinami įvairiais garsų tarimo trūkumais ir nepakankamai išlavėjusia fonemine klausa (foneminė klausa – girdimasis suvokimas). Girdimasis suvokimas – tai gebėjimas skirti ir atpažinti neverbalinius (gyvosios ir negytosios gamtos) ir verbalinius (kalbinius) garsus. Dėl girdimojo suvokimo trūkumų vaikai negeba diferencijuoti iš klausos panašiai skambančių fonemų (garsų) ir todėl negali jų susieti su atitinkamomis raidėmis rašydami. Šie sutrikimai nustatomi ikimokyklinio – priešmokyklinio amžiaus vaikams. Taip pat pradėjus daugiau rašyti 1 – 4 klasėje.
Fonologiniai sutrikimai skirstomi pagal jų pobūdį:
• Fonologinis kalbos sutrikimas (foneminė akustinė dislalija). Vaikai neskiria garsų, pagal kurį nors vieną akustinį (girdimąjį) požymį, kai kiti požymiai tokie pat.
• Fonologinis kalbos sutrikimas (foneminė artikuliacinė dislalija). Tai garsų tarimo trūkumai atsiradę dėl nepakankamai išlavėjusios foneminės klausos. Panašios artikuliacijos garsai painiojami. Kalbėdami vaikai nuolat keičia vienus garsus kitais. Garsai tariami netinkamai, iškreiptai.
Abiem atvejais būna sutrikęs ne tik garsų tarimas, bet ir foneminė klausa. Vaikams sunku išskirti nurodytą garsą tarp kitų garsų, skiemenyje. Jie klysta, paprašyti pasakyti ar tam tikras garsas yra žodyje, ar ne. Pradedant mokytis rašyti atsiranda problemos, nustatant garsų nuoseklumą žodyje.
Šiais atvejais būtina logopedo pagalba.
3-4 klasėse dažniausiai nustatomi rašymo sutrikimai (disgrafija). Dosgrafijai būdinga, kai mokinys rašydamas iškraipo žodžių struktūrą (praleidžia, keičia, prirašo raides ar skiemeni), rašybos taisyklių netaikymas, sunkiai perteikia mintis raštu. Būdingi ir tokie atvejai, kai raštas neįskaitomas arba sunkiai įskaitomas. Daug klaidų padaro ne tik rašant diktantus, bet ir nurašant tekstą.
Šalinant sutrikimus – lavinama smulkioji motorika, atliekamos mankštelės artikuliaciniam aparatui, mokoma tarti garsus, įtvirtinamas garsų vartojimas kalboje, lavinama foneminė, įpratinama skirti taisyklingą ir klaidingą tarimą.
Šaltiniai:
· http://www.bitute.mazeikiai.lm.lt/Specialistu%20patarimai/kalbos%20sutrikimai/Fonologija.html
· http://atviras-langas.blogspot.com/2011/01/girdimojo-suvokimo-ir-fonemines-klausos.html
· https://sites.google.com/site/logopedeonline/kalbos-sutrikimai/dislalija-sveplavimas
· Giedrė Džiaugienė (2011 m.) Kalbėjimo ir kalbos sutrikimai. Prienai.
Logopedė Monika Unikaitė